2017/03/29

Entrevista: Actors i creadors d'Escuela de Impro Barcelona.

Entrevista de Teatral.net  a los creadores de la Escuela de Impro de Barcelona.
Gracias a Ángeles Castuera Echegoyen.


Dos expertíssims improvisadors han creat l'Escola d'Impro de Barcelona, ​​la primera que imparteix formació específica sobre aquesta tècnica a qualsevol que estigui disposat a sortir davant el públic, exposar-se, jugar i crear històries a partir del no-res. Jose Malaguilla i Franco Maestrini ensenyen a destapar el l'imaginari i treballen per dignificar la improvisació

Hem volgut dignificar la impro.





  • Què és l'Escola d'Impro Barcelona i per què l'heu creat?

Franco Maestrini: A Barcelona hi ha una companyia molt gran d'improvisació que durant molts anys va estar treballant amb la mateixa gent, i la impro no sortia d'aquí. No s'ensenyava fora, no hi havia llocs on aprendre aquest tipus d'impro que ensenyem a l'escola. En dividir-la companyia, José Malaguilla i jo ens ajuntem i pensem que podíem oferir l'oportunitat de poder transmetre els coneixements de la impro a tota la gent que tingués necessitat d'aprendre-i nosaltres també trobar la manera de com fer-ho.

José Malaguilla: La intenció era la de permetre que el que havíem après, i que només es podia aprendre formant part d'una companyia, es traslladés a més gent. No existia la part docent. la d'algú que amb la seva experiència et posés en una aula i digués: 'provem, t'ensenyaré de què va la impro'.

  • Heu teoritzat la impro?


Franco Maestrini: Hi havia llocs on podies prendre classes o alguns cursos, com centres cívics, o cursos d'impro que s'impartien com a assignatura complementària en alguna altra escola. Però nosaltres ens especialitzem en la impro teatral. Hem estructurat un plantejament pedagògic perquè l'alumne o l'actor que vulgui aprendre a improvisar tingui els graons suficients per, any rere any, anar aprenent de manera gradual les eines de la improvisació.

  • ¿Aquesta tècnica es pot aprendre encara que no tinguis cap tipus de coneixement teatral? És més aconsellable no tenir-lo?


Jose Malaguilla: Qualsevol persona pot aprendre impro? La resposta és sí. Com qualsevol persona pot aprendre a ballar swing, per comparar-ho amb una cosa que molta gent està aprenent en aquests temps i pot entendre. Pot aquesta persona que ha après a ballar ser professional de l'swing? Per això necessites ser professional: necessites una preparació física i dedicar-te a entrenar-ho. Amb la impro passa el mateix: pots improvisar (de fet, ens encarreguem de muntar unes trobades d'impro en què sobretot els alumnes, tot i que està obert a qualsevol persona, poden venir encara que no siguin professionals, a provar que és improvisar. Una de les coses boniques de la impro és que et trobes amb qualsevol que no coneixes i pots començar a improvisar. Ara ... Qualsevol pot dedicar-se professionalment a això? Necessita formació i eines d'actor i actriu. Perquè estem treballant impro teatral. Perquè hagis pujat tres vegades a l'escenari a fer impro no vol dir que siguis professional però sí que estàs fent impro. Això és la impro: enfrontar-te al buit i poder compenetrar-te amb els companys i crear una història. A aquest nivell es pot fer impro.

Franco Maestrini:
Jo volia transmetre això a tota la gent que volgués, perquè per a mi qualsevol pot fer impro. Algú d'una oficina, que treballa en una fàbrica, però que vulgui potenciar la seva imaginació i la seva creativitat, que vulgui perdre la timidesa i parlar davant del públic, tenir presència escènica, no posar-se nerviós davant de gent, crear històries, jugar ... Pot fer-ho.



  • Es tracta de jugar?



Franco Maestrini: Nosaltres practiquem jocs per després explicar històries. I quan expliquem històries, prenem decisions, acceptem, sumem, escoltem a l'altre, moltes vegades també deixem l'ego de banda perquè una proposta que és molt millor (o no) però una altra companya ha proposat una abans que jo, i hem de seguir construint en equip.


  • És més o menys difícil treballar amb qui no ha tingut cap contacte amb el teatre?



Franco Maestrini: Bé, per a mi el tema d'actors és molt més fàcil, perquè els actors ja porten eines bàsiques: saben de ritme, de silenci, de focus, de presència escènica, tenen escolta, consciència espacial o de cos. Quan vénen per entrenar a la impro, potencien tot això. I com que la material de l'actor o l'actriu està molt més flexible, és molt més fàcil treballar. Comencem 5 graons més amunt. I així és clar, veus com els actors i les actrius potencien totes les seves eines. Diuen: "Ah, això no ho tenia abans, ara puc construir del no-res. Abans m'oblidava alguna cosa del text si estan treballant el text) i em posava a tremolar. Ara puc viureel present, aquesta sensació de buit, i a més pel cap em passen milers d'històries que puc explicar".

Jose Malaguilla: D'altra banda, i sense contradir els arguments de Franco, crec que a una persona que mai ha fet teatre és molt fàcil introduir-lo en dinàmiques que ja li van a fer deixar-se anar i perdre la vergonya. És molt satisfactori, la gent evoluciona molt en un trimestre. El recorregut de l'actor és més curt. Has de ser més específic amb ell, donar-li eines concretes. I això és més complex, necessites anar més profund en la matèria. Els actors també tenim unes maneres fetes, i els que no han fet mai res estan més oberts a rebre. Has d'estar molt més atent, observar com ells també noten que evolucionen i que aprenen la impro. A més d'actors, els improvisadors som guionistes, directors i escenògrafs. Tot aquest entrenament també està en la improvisació. No només sals i perds la por al moment sinó que aprens a crear una història, a fer que la història sigui interessant, quan pot fer un punt d'inflexió perquè continuï, com i quan fer un punt d'inflexió per arribar a la següent escena ... Això per als actors és molt interessant, perquè mai ho han fet.


  • Podeu explicar algunes d'aquestes tècniques?


Franco Maestrini: El que és valuós és l'experiència que tenim com a improvisadors i perquè utilitzem aquest exercici, i cap a on volem portar a l'alumne. En realitat, el secret és la nostra experiència com improvisadors enfront d'aquesta tècnica. Busquem la pèrdua de la por en entrar en escena, perdre la por a ser jutjats i poder viure el present en què ens trobem. Els exercicis es fan perquè l'improvisador no pateixi a l'escenari i comenci a gaudir.
Per a mi, la improvisació és també una excusa per aconseguir un creixement propi immens. El teatre de per si ja és una forma d'autoconeixement, però si tens en compte que amb la impro cada dia estem en el buit, cada dia tenim un repte. Tant els alumnes com els improvisadors davant del públic. Després, amb l'experiència, surts al buit i sents que estàs planejant. Perquè t'agrada i vas construint. Però al principi, trobar aquesta sensació i gaudir-és molt difícil.

Jose Malaguilla: Són també interessants els cursos intensius, d'una banda els que impartim nosaltres mateixos, que són cursos d'iniciació per a 'provar' la impro durant vuit hores, i els que imparteixen professors que vénen convidats per nosaltres. Solem fer aquestes incursions més o menys un cop al mes, i ens donen eines concretes. Perquè volem que la gent segueixi ampliant coneixements sobre la impro. Molts alumnes no són improvisadors, són persones que han estat en altres cursos i volen saber més coses. Provar els meetings, per exemple.



  • Una de les parts més difícils és la de convèncer o fer entendre a l'alumne que no ha de pensar?



Jose Malaguilla: Bé, aquest clic de fluir ho fa l'alumne a mesura que va exercitant-se. Tampoc es tracta de no pensar, si fos així seríem una ameba, un sac. Es tracta de seguir l'impuls, estar en el present, com deia Franco, abans de crear alguna cosa que estigui al cap. Quan veus un espectacle d'impro, sorprèn i agrada que l'actor és enginyós i ràpid. Nosaltres treballem una mica contra corrent d'això. Perquè és veritat que és important, aporta frescor. Però més important que això és la veritat i poder gaudir del que estàs fent. Quan te'n vas a l'enginy comences a perdre el de gaudir del que està passant. Estàs més al cap. Per això no recomanem 'pensar'. Estàs jugant des d'un lloc en què no tens el cos situat, No hi és.
El teu cos està en el present.

Franco Maestrini: Amb el concepte de 'no pensar', incitem a les alumnes i els alumnes a què escoltin el seu propi cos, al fet que tinguin estímuls diferents dels que vénen del cap, al fet que siguin conscients dels moviments espacials, espais on es troben, sensacions, emocions. Coses que ens genera l'altra persona o sons o silencis que ens poden portar a crear coses sense haver de pensar. La part instintiva actua des d'altres llocs i no hem de pujar al capdavant a resoldre una altra història o a crear alguna cosa des del cap.



  • No teniu la sensació de que últimament han sortit improvisadors 'com bolets'?




Jose Malaguilla: Bé, però és com el que deia del swing: tothom fa swing, tothom el balla, és fantàstic. Ara, professionals del swing no crec que hi hagi tants. El públic distingeix, no és ximple i s'adona quan és qualsevol persona que surt aquí i diu 'Bé, faig impro perquè surto sense text i faig 4 acudits?' O és un professional que sap com improvisar, que té una tècnica, una formació, que sap fer històries, que té sensibilitat per fer-ho? És actor. És artista. Aquesta és la diferència. Jo no tinc por que hi hagi molta gent. Al contrari. Molts d'aquests s'alimenten dels altres, estan en contacte amb els professionals. Una de les coses importants quan vaig pensar a crear aquesta escola és que es valorés i dignifiqués la impro.
 
Franco Maestrini: No té res de dolent. A sota de cada rajola hi ha també un actor o una actriu, i segueix havent-los de tota mena, i cada un té el seu recorregut. Gràcies a la creació d'aquesta escola, s'està produint una revolució a Barcelona pel que fa a la impro. Es generen més companyies d'impro però sobretot, i més bonic, és la unió de tots aquells als quals els agrada la impro en un cap comú. No pensant només en la companyia pròpia sinó tractant fer créixer la impro i les seves tècniques. Cada vegada es troben coses noves i impros des de molts punts de vista. Jo, personalment, estic super content, perquè aquest era un dels objectius quan vaig armar aquesta escola.



Clases de improvisación 
cursos regulares e intensivos
T: 647 977 443 Jose
645 668 572 Franco
info@escueladeimprodebarcelona.com

No hay comentarios:

Publicar un comentario